ACREDITAREA ERASMUS+
ÎN CORELAȚIE CU PRINCIPIILE ERASMUS+
1.Incluziune și Diversitate
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii
Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova urmărește să promoveze, în toate acțiunile
sale, egalitatea de șanse și de acces, incluziunea, diversitatea și echitatea.
Particpanții cu mai puține oportunități se află în centrul acestor obiective
și, în vederea atingerii acestora, proiectul
le pune la dispoziție mecanisme și resurse.
Școala
Gimnazială „Gheorghe Țițeica” Craiova va
elabora planul de incluziune și diversitate pentru a răspunde în mod optim
nevoilor participanților cu mai puține
Pentru a pune în aplicare acest
principiu au fost elaborate cadrul de măsuri de incluziune1 ,
precum și Strategia privind incluziunea și
diversitatea2 care acoperă
toate domeniile programului Erasmus+, pentru a îmbunătăți accesibilitatea
pentru un număr mai mare de participanți cu mai puține oportunități. Strategia Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova își propune să
contribuie la abordarea barierelor cu care se pot confrunta diferitele
grupuri-țintă în accesarea unor astfel de oportunități în Europa .
Aceste bariere pot împiedica participarea
lor, atât ca factori de sine stătători, cât și sub formă de combinație:
- Dizabilitățile: acestea
includ deficiențe fizice, mintale, intelectuale sau senzoriale care, prin
interacțiunea cu diferite bariere, pot împiedica participarea deplină și
efectivă a unei persoane la viața socială la același nivel cu alte persoane
- Problemele de sănătate: barierele pot rezulta din probleme de sănătate,
inclusiv boli grave, boli cronice sau orice altă situație legată de
sănătatea fizică sau mintală care împiedică participarea unei persoane la
program.
- Barierele legate de sistemul de
educație și formare: pot
întâmpina bariere persoanele care, din diverse motive, înregistrează
performanțe slabe în sistemele de educație și formare, persoanele care
părăsesc timpuriu școala, persoanele care nu sunt încadrate profesional și
nu urmează niciun program educațional sau de formare și adulții cu un
nivel redus de calificare. Deși există și alți factori care pot juca un
rol, aceste dificultăți educaționale, care pot fi legate de circumstanțele
personale, sunt cauzate în mare parte de sisteme educaționale care creează
limitări structurale și/sau care nu țin seama pe deplin de nevoile
specifice ale individului. Un alt obstacol în calea participării apare
atunci când structura programelor de învățământ face dificilă participarea
la activități de mobilitate în scopul învățării sau al formării în
străinătate, ca parte a studiilor.
- Diferențele culturale: deși diferențele culturale pot fi percepute ca
bariere de către persoanele din orice mediu, ele pot afecta în special
persoanele cu mai puține oportunități. Astfel de diferențe pot reprezenta
bariere semnificative în calea învățării în general și cu atât mai mult
pentru migranți sau refugiați, inclusiv, dar fără a se limita la migranții
nou-sosiți, persoanele care aparțin unei minorități naționale sau etnice,
utilizatorii limbajului prin semne sau persoanele cu dificultăți de
adaptare lingvistică și de incluziune culturală. Expunerea la limbi
străine și la diferențe culturale în timpul participării la orice fel de
activități ale programului le poate descuraja pe unele persoane și poate
limita, într-o anumită măsură, beneficiile participării lor. Astfel de
diferențe culturale pot chiar să îi împiedice pe potențialii participanți
să solicite sprijin prin intermediul programului, prin urmare, constituind
un obstacol în calea integrării.
- Barierele sociale: dificultățile de adaptare socială, cum ar fi cele
determinate de competențele sociale limitate, de comportamentele
antisociale sau cu risc ridicat, de delincvența din prezent sau din
trecut, de consumul excesiv de droguri sau alcool din prezent sau din
trecut ori de marginalizarea socială, pot reprezenta o barieră. Alte
bariere sociale pot fi determinate de circumstanțele familiale, de exemplu,
dacă persoana este prima din familie cu acces la învățământul superior sau
dacă este părinte (în special părinte unic susținător al familiei
monoparentale), îngrijitor, întreținător sau orfan ori dacă a locuit sau
locuiește într-un centru de îngrijire instituționalizată.
- Barierele economice: dezavantajul economic, de
exemplu un nivel scăzut de trai, venituri mici, cursanți care trebuie să
lucreze pentru a se întreține, dependența de sistemul de protecție
socială, șomajul de lungă durată, situațiile de precaritate sau sărăcia,
lipsa adăpostului, datoriile sau problemele financiare, poate reprezenta o
barieră. Alte dificultăți pot decurge din transferabilitatea limitată a
serviciilor (în special a sprijinului pentru persoanele cu mai puține
oportunități), care trebuie să fie „mobile” pentru a putea urma
participantul atunci când participă la activități departe de locul lor de
reședință sau, cu atât mai mult, în străinătate.
- Bariere legate de discriminare: barierele
pot apărea ca urmare a discriminării legate de gen, de vârstă, de etnie,
de religie, de convingeri, de orientare sexuală, de dizabilități sau de
factori intersecționali (o combinație a două sau mai multora dintre
tipurile de discriminare menționate).
- Barierele geografice: de exemplu, traiul în regiuni
îndepărtate sau rurale, pe insule mici sau în regiuni periferice/ultraperiferice4 , în suburbii, în zone mai puțin deservite (cu
transport public limitat, facilități precare) sau în zone mai puțin
dezvoltate din țări terțe etc. poate constitui o barieră.
2.Transformarea digitală
Pentru a sprijini transformarea digitală într-un mod centrat pe factorul
uman și pentru a răspunde într-un mod mai eficace provocărilor societale, cum
ar fi cele legate de IA sau de dezinformare, Școala Gimnazială „Gheorghe
Țițeica” Craiova are nevoie de un sistem de educație și de formare care să fie
adecvate pentru era digitală. În conformitate cu prioritățile strategice ale
Planului de acțiune pentru educația digitală (2021-2027)5 și cu cele două
recomandări ale Consiliului6 adoptate în noiembrie
2023 privind a) factorii favorizanți esențiali pentru succesul educației și
formării digitale și b) îmbunătățirea ofertei de competențe digitale în
educație și formare, programul Erasmus+ poate juca un rol esențial în sprijinirea
elevilor,cadrelor didactice să
dobândească competențele digitale și abilitățile de care au nevoie pentru a
trăi, a învăța, a lucra, a-și exercita drepturile, a fi informați, a avea acces
la servicii online, a comunica, a consuma în mod critic, a crea și a disemina
conținutul educațional digital.
Proiectul de acreditare Erasmus +
al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Țițeica”
Craiova va sprijini prima prioritate strategică a planului de acțiune, și anume
dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală de înaltă performanță, prin
consolidarea capacităților și a înțelegerii critice cu privire la modul în care
pot fi exploatate oportunitățile oferite de tehnologiile digitale pentru predare
și învățare în școala noastră la toate nivelurile și pentru toate sectoarele,
precum și cu privire la modul de elaborare și de punere în aplicare a
planurilor de transformare digitală pentru instituția noastră de învățământ.
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova va sprijini și cea de-a doua prioritate
strategică a planului de acțiune, prin sprijinirea acțiunilor care vizează
îmbunătățirea dezvoltării competențelor și aptitudinilor digitale la toate
nivelurile societății și pentru toți (inclusiv elevii cu mai puține
oportunități, elevii, cadrele didactice). Se va pune accentul pe promovarea
atât a competențelor digitale de bază și avansate, cât și a alfabetizării
digitale, care au devenit esențiale pentru viața de zi cu zi, permițându-le
oamenilor să navigheze într-o lume plină de algoritmi și să participe pe deplin
la societatea civilă și la democrație.
În concordanță cu aceste două priorități
strategice ale planului de acțiune, a fost înființat Centrul european pentru
educația digitală7 , cu scopul de a consolida cooperarea în
domeniul educației digitale la nivelul UE și de a contribui la schimbul de bune
practici, la procesele comune de creație și la experimentare. Scopul acestui
centru este să sprijine statele membre printr-o cooperare intersectorială mai
strânsă, abordând educația digitală din perspectiva învățării pe tot parcursul
vieții. Centrul face legătura între autoritățile naționale, sectorul privat,
experți, cercetători, furnizorii de educație și formare și societatea civilă
printr-un proces mai flexibil de elaborare a politicilor și a practicilor în
domeniul educației digitale.
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova ar trebui să se
adreseze unui grup-țintă mai larg, atât în interiorul, cât și în afara unității
de învățâmânt(părinți,comunitatea locala), prin utilizarea la o scară mai largă
a instrumentelor de informare, de comunicare și tehnologice și prin combinarea
mobilității fizice cu învățarea și cu cooperarea virtuale.
3.Mediul
și combaterea schimbărilor climatice
Mediul și acțiunile climatice sunt și vor
rămâne priorități esențiale ale UE. Comunicarea privind Pactul verde european8 reprezintă noua
strategie europeană de creștere care recunoaște rolul esențial al școlilor, al
instituțiilor de formare în colaborarea cu elevii, părinții și întreaga
comunitate cu scopul de a impulsiona schimbările necesare pentru a realiza cu
succes tranziția către neutralitatea climatică până în 2050.
În plus, Recomandarea Consiliului privind învățarea pentru
tranziția verde9 subliniază nevoia de a oferi cursanților de toate vârstele
oportunități de a afla despre criza climatică și despre durabilitate prin
intermediul educației atât formale, cât și nonformale, precum și necesitatea ca
învățarea pentru tranziția verde să devină o prioritate a politicilor și
programelor de educație și formare.
Durabilitatea ar trebui să devină o parte
integrantă a întregului univers al educației și formării, inclusiv a
programelor de învățământ, a activităților de dezvoltare profesională destinate
cadrelor didactice din Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica” Craiova , dar și
în ceea ce privește clădirile, infrastructura și operațiunile.
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova este un instrument-cheie pentru consolidarea
cunoștințelor, competențelor și atitudinilor privind schimbările climatice și
pentru sprijinirea dezvoltării durabile în Uniunea Europeană și în afara
acesteia. Proiectul va spori numărul oportunităților de mobilitate în domenii
verzi orientate spre viitor, care promovează dezvoltarea competențelor,
îmbunătățesc perspectivele de carieră și implică participanții în domenii
strategice pentru creșterea economică durabilă, acordând o atenție deosebită
dezvoltării rurale (agricultura durabilă, gestionarea resurselor naturale,
protecția solului, agricultura ecologică).
Mai mult decât atât, Proiectul de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova al cărui
element central este mobilitatea, trebuie să depună eforturi în vederea
atingerii neutralității emisiilor de dioxid de carbon, prin promovarea
modurilor de transport durabile și a unui comportament mai responsabil față de
mediu.
Mediul și combaterea încălzirii globale
reprezintă o prioritate orizontală în selectarea proiectelor. Se va acorda
prioritate actrivităților, care vizează
dezvoltarea competențelor în diferite sectoare verzi, inclusiv cele din cadrul
contribuției educației și culturii la obiectivele de dezvoltare durabilă,
elaborarea unor strategii și metodologii privind competențele sectoriale verzi,
conceperea unor resusre educaționale ,programe de currilum la decizia școlii,
orientate către viitor, precum și elaborarea unor inițiative care să sprijine
abordările planificate ale Școlii Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova în ceea ce
privește durabilitatea mediului.
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova sprijină utilizarea de practici inovatoare
care să pregătească cursanții, personalul și lucrătorii de tineret pentru a
deveni adevărați actori ai schimbării (de exemplu, economisirea resurselor,
reducerea consumului de energie, a deșeurilor și a amprentei de carbon,
alegerea unor modele alimentare și de mobilitate durabile). Se va acorda
prioritate și proiectelor care, prin activități de educație, de formare, de
tineret și sportive, generează schimbări de comportament în ceea ce privește
preferințele individuale, valorile culturale, sensibilizarea și care susțin, în
general, implicarea activă pentru dezvoltarea durabilă.
Prin urmare, participanții implicați trebuie
să facă tot posibilul pentru a integra practici ecologice în toate proiectele
atunci când își concep activitățile, ceea ce îi va încuraja să discute și să
învețe despre problemele de mediu, să reflecteze asupra acțiunilor locale și să
propună modalități mai ecologice de punere în aplicare a activităților lor.
Platforme precum Platforma europeană pentru
educația școlară (inclusiv eTwinning) și EPALE vor continua să producă
materiale de sprijin și să faciliteze schimbul de practici și de politici
educaționale eficace în materie de durabilitate a mediului. De asemenea,
Erasmus+ este un instrument puternic de dialog și de colaborare cu un spectru
larg de actori din societatea noastră (școli, universități, furnizori de EFP, organizații
de tineret și sport, ONG-uri, autorități locale și regionale, organizații ale
societății civile etc.), care pot deveni agenți activi ai tranziției către
neutralitatea climatică până în 2050.
4.Participarea
la viața democratică, valorile comune și angajamentul civic
Proiectul de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova abordează
participarea limitată a elevilor și a acdrelor didactice la procesele democratice ale Uniunii Europene
și lipsa lor de cunoștințe despre aceasta și încearcă să îi ajute să depășească
dificultățile legate de implicarea și de participarea activă la viața
comunităților lor și la viața politică și socială a Uniunii Europene. O mai
bună înțelegere de către elevi și cadrele didactice din Școala Gimnazială „Gheorghe
Țițeica” Craiova este esențială pentru viitorul Uniunii. Pe
lângă educația formală, învățarea nonformală poate îmbunătăți înțelegerea de
către cetățeni a Uniunii Europene și poate promova un sentiment de apartenență.
Proiectul de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova sprijină
cetățenia activă și etica în învățarea pe tot parcursul vieți, promovează
dezvoltarea competențelor sociale și interculturale, a gândirii critice și a
alfabetizării mediatice, acordă prioritate proiectelor care oferă oportunități
de participare a elevilor,profesorilor la viața democratică, precum și de implicare
socială și civică, prin activități de învățare formale sau nonformale. Se pune
accent pe sensibilizarea cu privire la contextul Uniunii Europene și pe
înțelegerea acestuia, în special în ceea ce privește valorile comune ale UE,
principiile unității și diversității, precum și patrimoniul social, cultural și
istoric.
În domeniul
tineretului, a fost elaborată Strategia de participare a tinerilor , care oferă un cadru comun și sprijină
utilizarea programului pentru a încuraja participarea tinerilor la viața
democratică. Strategia își propune să îmbunătățească calitatea participării
tinerilor la program și completează documentele esențiale ale politicii UE
pentru tineret, cum ar fi Strategia UE pentru tineret și obiectivele europene
pentru tineret . Setul de instrumente pentru
participarea tinerilor însoțește strategia și își propune, în termeni practici, să
sporească participarea tinerilor la fiecare acțiune din cadrul programului,
prin schimbul de know-how, de recomandări, de instrumente și de orientări
practice. Prin modulele sale, setul de instrumente acordă o atenție deosebită
modului de acoperire a noilor priorități orizontale în cadrul proiectelor.
Sprijinirea și facilitarea cooperării
transnaționale și internaționale dintre organizațiile din domeniul educației,
formării, tineretului și sportului sunt esențiale pentru înzestrarea
persoanelor cu mai multe competențe-cheie, reducerea ratei de părăsire timpurie
a școlii și recunoașterea competențelor dobândite prin învățare formală,
informală și nonformală. Toate acestea facilitează circulația ideilor,
difuzarea celor
mai bune practici și a
expertizei și dezvoltarea capacităților digitale, ceea ce contribuie la
asigurarea unei educații de înaltă calitate, consolidând totodată coeziunea
socială.
Proiectul
de acreditare Erasmus + al Școlii
Gimnaziale „Gheorghe Țițeica” Craiova se axează atâtpe o dimensiune intraeuropeană, cât și pe o
dimensiune international,pe dezvoltarea
competențelor digitale și a aptitudinilor și competențelor în domenii orientate
spre viitor, cum ar fi combaterea schimbărilor climatice, energia curată,
inteligența artificială, robotica și analiza volumelor mari de date, este
esențială pentru creșterea economică durabilă și coeziunea Europei în
viitor.
Proiectul de acreditare Erasmus + al Școlii Gimnaziale „Gheorghe
Țițeica” Craiova poate aduce o contribuție semnificativă,
stimulând inovarea și reducând elevilro și cadrelor didactcie din școală în materie de cunoștințe, aptitudini
și competențe.
No comments:
Post a Comment